Etsi

5 vinkkiä hyvään työvireeseen

Päivitetty: maalis 7

Loppuuko jaksaminen ja keskittymiskyky kesken työpäivän tai oletko kotiin päästyäsi usein liian väsynyt tekemään sinulle tärkeitä asioita? Pienilläkin muutoksilla voi olla käänteentekevä vaikutus jaksamiseen.


Työkaluja on paljon ja tärkeintä olisi löytää niiden joukosta juuri itselle ne toimivimmat. Tässä viisi toimivaa ja helposti sovellettavaa apukeinoa, jotka toivottavasti auttavat sinua saavuttamaan paremman työvireen.


VINKKI 1: Hyödynnä luontainen vireystilasi

Keskimääräisesti ihminen on aamulla virkeimmillään ja ruokailun jälkeen tapahtuu notkahdus. Tämä on kuitenkin hyvin yksilöllistä. Ota kaikki irti luontaisesta vireestäsi, niin voit suoriutua paremmin ja helpommin tehtävistäsi.


Esimerkiksi jos olet aamuvirkku kirjanpitäjä, voi olla hyvä hoitaa tarkkuutta vaativa laskennallinen työ aamupäivällä. Ruokailun jälkeen, kun luonnollisesti tuntuu väsyneeltä, voi hoitaa vaikkapa sisäisiä sähköpostiviestejä, jossa sanamuodot ja kirjoitusvirheet eivät aiheuta haittaa.


Toimi näin:

- Mieti, milloin olet luontaisesti parhaassa vireessä

- Hoida keskittymistä, huomiota ja ongelmanratkaisua vaativat työt tuolloin

- Jätä helpot ja nopeat työt muuna aikana


VINKKI 2: Organisoi työsi mukavuusalueitasi kunnioittaen

Jokaisella meistä on erilaiset mukavuusalueet kuormitustekijöihin nähden. Näitä kuormitustekijöitä ovat mm. sosiaaliset tilanteet, keskittymistä vaativa työ, ongelmanratkaisu ja luova tekeminen. Organisoimalla työ ja arki näitä mukavuusalueita kunnioittaen voit saada jopa enemmän aikaan pienemmällä väsymisellä. Tavoitteena olisi altistua päivän aikana erilaisille kuormitustekijöille niin, ettet ylittäisi mukavuusalueitasi.


Esimerkiksi introvertilla sosiaalinen mukavuusalue voi olla todella pieni ja tätä suurempi määrä ihmisten kanssa työskentelyä kuormittaa mieltä ennen kuin akkua on taas saatu ladattua yksinololla ja hyvillä yöunilla. Sosiaalisia tilanteita kannattaisi tällöin hajauttaa päivien välillä niin, että pysytään mukavuusalueella mahdollisimman paljon.


Toimi näin:

- Pohdi, millaisia kuormitustekijöitä työpäiviisi sisältyy

- Tunnista mukavuusalueesi niihin ja arjen muihin kuormitustekijöihin nähden

- Pyri organisoimaan kalenterisi niin, että pysyisit mahdollisimman paljon mukavuusalueellasi


VINKKI 3: Pomodoro - tehokkaan työskentelyn malli

Pomodoron perusajatuksena on keskittyä 25 minuutin jaksoissa ennalta päätettyyn tehtävään. Jaksoja on neljä kappaletta ja jokaisen välillä pidetään lyhyt tauko. Tämän jälkeen pidetään pidempi tauko.


Sopiva keskittymisaika 25 - 90 minuuttia riippuu tehtävän laadusta. Kovaa keskittymistä vaativa työ, jossa keskittyminen luonnollisesti herpaantuu helposti, voi 25 minuutin intervalli olla hyvä. Mieluisat tehtävät, jossa on helppo saavuttaa flow, voi yhden intervallin pituutta venyttää jopa 90 minuuttiin. Tätä pidempää yhtäjaksoista työskentelyä kannattaa välttää, jotta aivosi saavat tarpeeksi lepoa toimiakseen täydellä teholla.