Etsi

Etkö saa rentoutumismenetelmiä toimimaan? Vireystilan säätelyssä piilee ratkaisu!

Päivitetty: 5. toukok.



Tunnistatko sen fiiliksen, kun stressaantuneena haluaisit saada helpotusta, mutta huomio ei vaan pysy millään niissä harjoituksissa, joista pitäisi olla apua? Ainakin minä olen kokenut turhautumista tämän kanssa ja niin on useampi minun rentoutusvalmennuksessa käynyt asiakkaanikin. Työssäni ohjaan syvärentouttavia harjoituksia hypnoosin lisäksi ja autan yksityis- ja yritysasiakkaitani löytämään työkaluja stressinhallintaan.


Kerron nyt syyn siihen, miksi rentoutusharjoitukset usein epäonnistuvat sekä tietty ratkaisun. Juju piilee siinä, että rentoutumismenetelmä täytyy valita oman vireystilan mukaan. Ylivirittyneenä on useimmite turha yrittää tehdä rentoutusharjoituksia, kuten hengitykseen keskittymistä.


Vireystila: pahasti ylivirittynyt

Sopivia rentoutumismenetelmiä: kova treeni, sauna, avanto


Vireystila: erittäin vireä

Sopivia rentoutusmenetelmiä: televisio, musiikki, laulaminen, hölkkä


Vireystila: kohtalaisen vireä

Sopivia rentoutusmenetelmiä: lukeminen, äänikirja, kävely, suihku


Vireystila: rauhallinen

Sopivia rentoutusmenetelmiä: hengitys, rentoutusharjoitus


Voit keksiä ja kokeilla myös muita menetelmiä oman vireystilan laskemiseen sekä

yhdistellä niitä, esim. kuunnella äänikirjaa kävelyllä. On hyvin yksilöllistä, mikä menetelmä sopii mihinkin vireystilaan ja kuinka paljon se tuo kierroksia alas. Hektisen työpäivän jälkeen voi olla tarpeen laskea vireystilaa portaittain eri menetelmin, jotta vireys laskee tarpeeksi esimerkiksi unen saamiseen.


Haluan, että käytät nyt hetken suunnitellaksesi, miten aiot jatkossa säädellä vireyttäsi


  • Milloin koet arkena olevasi pahasti ylivirittynyt/erittäin vireä/kohtalaisen vireä/rauhallinen?

  • Millä tavalla voit laskea vireystilaasi siitä portaan alaspäin?

  • Miten tulet tekemään sen käytännössä?


Olennaista on löytää sinulle sopivia työkaluja, jotka todella voit ottaa käyttöösi!

Kiitos taas ajastasi!

42 katselukertaa