Etsi
  • Jenika Silosuo

Jumissa ongelmassa? Laajenna näkökulmaa tällä mielikuvaharjoituksella

Päivitetty: 5. toukok.



Olet varmaan kuullut, miten parhaat ratkaisut ja ideat syntyvät, kun sitä ei tietoisesti ajattele? Entä jos voisit valjastaa tämän alitajuisen ratkaisuprosessin käyttöösi juuri silloin, kun sitä tarvitset? Aika mahtavaa, eikö? Ei enää junnaamista ja päällä seinään hakkaamista!


Ongelmana ongelman ratkaisun löytämisessä on useimmiten se, että olemme kiinni omassa näkökulmassa ja totutussa tavasta ajatella ja ratkaista asioita. Käy ihan järkeen, että jos olet jo miettinyt pääsi puhki jotain asiaa saamatta ratkaisua, niin samaa menetelmää käyttäen ei välttämättä pääse sen pidemmälle.


Esitän sinulle helpon mallin "4 näkökulmaa", joka muuttaa tapaasi ratkaista asioita ja päästä nopeammin parempiin tuloksiin. Sovellan mallissa mm. NLP:n työkalua "loogiset tasot". NLP on työkalupakki ajatus- ja käytösmallien tunnistamiseen ja muokkaamiseen, jota olen opiskellut paljon ja käytän hyvin paljon valmennus asiakkaideni kanssa


Pyri antamaan mielikuvitukselle tilaa tässä harjoituksessa. Se on tärkeää, jotta saamme aktivoitua alitajuiset prosessit, joita emme normaalisti käytä tarpeeksi päätöksenteon tukena.


Jos et ole tottunut tekemään mielikuvaharjoitteita, voi se tuntua aluksi hassulta tai haastavalta. Älä anna sen häiritä! Sekin on taito, jossa oppii paremmaksi harjoittelemalla. Jos kuvittelu ei onnistu, voit vaihtoehtoisesti vain pohtia ongelmaa alla olevista näkökulmista.


Ohje

  • Tuo mieleesi ongelma jonka haluat ratkaista

  • Kuvittele jo tässä vaiheessa se tunne, kun ongelma on ratkennut

  • On tärkeää, että otat tästä tunteesta kiinni ennen seuraavaa kohtaa ja pysyt tässä tunnetilassa koko harjoituksen ajan

  • Seuraavaksi siirrytään pohtimaan ongelmaa eri näkökulmista. Sitä varten kuvittele eteesi valkokangas tai ruutu, johon luot nuo näkökulmat

  • Neljä näkökulmaa

  • Ympäristö

  • Kaikki ulkoinen, ei sinun vallassa oleva, muut ihmiset, lainsäädäntö…

  • Anna kuvien tulla valkokankaalle

  • Taidot ja voimavarat

  • Luo ensimmäisen valkokankaan viereen toinen, johon tuot taidot ja voimavarat

  • Mitä taitoja tai voimavaroja olet aiemmin käyttänyt ja mitkä jääneet käyttämättä

  • Uskomukset ja arvot

  • Kolmas valkokangas

  • Minkä täytyy olla totta, jotta koet ongelmasi olevan ongelma

  • Mitä muuttamalla ongelma muuttuisi vähemmän merkitykselliseksi

  • Mikä todella on tärkeää? Mikä taas ei?

  • Kolmas perspektiivi

  • Neljäs valkokangas

  • Mitä muut ihmiset sanoisivat tästä jos katsoisivat valkokangasta vierestäsi?

  • Entä jos katsot tilannetta kolmen kilometrin korkeudesta käsin?

  • Entä jos tapahtuma olisi tapahtunut 3 vuotta sitten? Entä vuosikymmentä?

  • Onko tunne erilainen ongelmaa kohtaan verrattuna siihen, mitä se oli ennen harjoitusta? Jos tunne muuttuu, se muuttaa kokonaan myös kokemuksesi ongelmaan nähden.

  • Ota nyt uusi tunne ja uudet näkökulmat eteesi valkokankaat vierekkäin

  • Miten nyt ratkaisisit ongelman?


5 katselukertaa