Etsi

Näin eliminoit arjestasi yleisimmät aikasyöpöt! Aikaa enemmän sille, mikä on oikeasti tärkeää

Päivitetty: 5. toukok.

Keskittymisemme ja huomiomme poukkoilevat sinne tänne ja on helppo jäädä kiinni vaikkapa aloittamisen vaikeuteen tai koukuttavaan netin selailuun. Yllättävän suuri aika kuluu huomaamatta turhiin asioihin joka päivä. Hyödytön aika viikkotasolla on jo huomattava.


Kerron sinulle nyt keinot yleisimpien aikasyöppöjen eliminoimiseen. Ajastasi jää enemmän siihen, mikä on sinulle oikeasti tärkeää!


1. Tunnista aikasyöpöt


Muutoksen ensimmäinen askel on aina tunnistaa ongelma. Ajankäytön optimoinnissa se tarkoittaa tietoa siitä, mihin aikasi todella menee. Videolla ystäväni Jussi Niutanen esittelee RescueTime sovelluksen, joka kertoo sinulle mm. kuinka hyvin käytät aikasi työntekoon ja miten paljon eri sovellukset ja nettisivut veivät aikaasi. 2 viikon ilmainen kokeilujakso riittää hyvin omien aikasyöppöjesi tunnistamiseen. Tämän jälkeen on helppo kitkeä huonot tavat ja luoda tilalle parempia!



2. Kitke huonot tavat


Ensinnäkin se aika, kun et lepää, muttet myöskään tee mitään järkevää. Torkuttaminen, sängyssä kännykän selailu, TV:n katsominen, viestien jatkuva vilkuilu… Näiden kohdalla on hyvä miettiä, mitä tarkoitusta aktiviteetit palvelevat.


Esimerkiksi Netflix voi olla hyvä keino laskea kierroksia työpäivän jälkeen ja saada ajatukset siirrettyä pois työasioista, mutta siinä sohvalla tulee huomaamatta lojuttua useita tunteja, kun hyödyn kannalta olisi riittänyt 30 min. Jos tarkoituksena on rentoutua ja levätä, kannattaa miettiä, mitkä mielekkäät tavat auttaisivat saavuttamaan halutun tuloksen tehokkaasti.


HYÖDYLLINEN video vireystilan säätelystä

www.mielentelakka.fi/post/etkö-saa-rentoutumismenetelmiä-toimimaan-vireystilan-säätelyssä-piilee-ratkaisu


Somessa ongelmana on useimmiten, että päivän aikana lyhyitä sessioita kertyy yllättävästi ja tarve tarkistella puhelinta vähän väliä vaikeuttaa keskittymistä. Voit rajoittaa tietoisesti ajankäyttöäsi vastaamaan sitä aikaa, joka todella tuottaa sinulle iloa tai hyötyä.

  • Tunnista aikasyöppö

  • Päätä, minkä verran päivässä olisi sinulle oikeasti hyödyksi

  • Löydä keino muistuttaa itseäsi, kun aika tulee täyteen hyödyntäen esim. sovellusajan rajoittimia, muistutuksia...

  • Pidä kirjaa käytetystä ajasta ja siitä, että uusi tapa


3. Suunnittele ajankäyttösi etukäteen


Sanotaan, että vaikeinta on päästä vauhtiin, ja tämä on erittäin totta. Kun vauti jatkuvasti keskeytyy ja siihen tarvitsee päästä yhä uudelleen kiinni, kuluu täysin turhaa aikaa. Työpäivän aikana keskeytykset voivat olla hetkiä, jolloin huomio herpaantuu tarpeettoman pitkäksi aikaa muualle. Mieleen saattaa juolahtaa kahvi, uusien viestien tarkastaminen ym. jotka venyttävät hukattua aikaa.


Hyvällä suunnittelulla pääsee tässäkin asiassa pitkälle. Kun tiedät tarkalleen, mihin sinun tulee milloinkin keskittyä, on helpompi pitää siitä kiinni. aika somelle ja muille häiriötekijöille. Käytä hyödyksesi mm. tehtävälistoja ja kalenteria, jotta tiedät aina, missä haluat huomiosi olevan ja seuraa, miten hyvin pysyt tavoitteessa. Keskittyminen helpottuu harjoituksen avulla!


Jos aikasyöppösi liittyy vaikkapa uutisten jatkuvaan selailuun, voit etukäteen määritellä ajat, jotka tulet käyttämään siihen. Kun houkutus tulee, on helpompi vastustaa kiusausta tietäen, milloin on uutisten aika.


HYÖDYLLINEN blogikirjoitus uuden tavan omaksumisesta, jolla voi opettaa itselleen myös keskittymistä

www.mielentelakka.fi/post/harjoitus-muuta-tapaa-havainnoimalla


  • Suunnittele etukäteen, mihin tulet milloinkin käyttämään aikasi

  • Pyri keskittymään mahdollisimman tehokkaasti vain käsillä olevaan asiaan

  • Seuraa keskittymistäsi ja suunnitelmasi toteutumista

  • Apua suunnitteluun ja oman ajan hallintaan löytyy, älä siis jää yksin, jos tarvitset apua!

Jussi Niutanen

Jenika Silosuo

Ajanhallinta teknologian avulla

Stressin/kiireen hallinta ja helpottaminen

044 799 2983

0440 848 281


6 katselukertaa