Etsi

Kohtaa asiakas kuin rakastaja ja 4 muuta tapaa luoda wau-kokemus

Päivitetty: 5. toukok.



Milloin olet viimeksi saanut extramahtavaa asiakaspalvelua? Mitä silloin tapahtui ja miksi juuri se jäi mieleesi? Mitä koit saavasi tapaamisesta? Tässä 5 tapaa, jolla voit luoda lähtemättömän vaikutuksen ja tuottaa lisäarvoa kanssakäymisen aikana.


1. Anna asiakkaalle täysi huomiosi. Tämä on oikeastaan hyvän yhteyden ja kommunikaation perusta! Voi olla yllättävän haastava vain olla läsnä toista varten sekä luottaa, että vastaus tulee spontaanisti ilman, että sitä miettii toisen puhuessa. Tätä voi opetella harjoittelemalla esim. ystävien kanssa ja siirtyä pikkuhiljaa haastavampiin tilanteisiin. Jos ajatukset eivät millään suostu hiljentymään, voi apua löytyä rentoutusvalmennuksesta tai mindfulnessin harjoittelusta.


2. Osoita, että ymmärrät asiakasta. Voit tehdä yhteenvetoja asiakkaan kertomasta. Uskalla myös kysyä, jos et ole varma ymmärsitkö. Näin myös ilmaiset kiinnostusta ja vältät väärinkäsitykset.


3. Luo tuttuuden tunnetta. Ihmiset pitävät automaattisesti niistä, jotka tuntuvat samanlaisilta. Etsi kosketuspintaa harrastuksista, mieltymyksistä tai jaetuista mielipiteistä. Käytä samoja sanoja ja puheen rytmiä.


4. Tee hyvä mieli. Tunne ratkaisee päätöksenteossa tutkitusti järkeä enemmän. On siis tärkeämpää saada asiakkaalle hyvä mieli kuin tarjota ratkaisu ensi-istumalta. Mielikuvilla ja omalla asennoitumisella voit luoda hyvää fiilistä, joka tarttuu asiakkaaseen. Kuvittele ennen asiakkaan tapaamista näkeväsi kohta rakastajasi, jonka tapaamista odotat. Asiakkaalle tulee taatusti olo, että hänestä pidettiin!


5. Yllätä. Yllätyksellisyys auttaa kohtaamista jäämään mieleen ja sinua erottumaan. Voitko antaa suklaan, kertoa odottamattoman vitsin... Vain mielikuvitus on rajana! Minä itse kiinnitän tapaamisissa erityistä huomiota läsnäoloon ja siihen fiilikseen, mikä asiakkaalle jää. Nämä ei aina ole olleet minun vahvuusalueita, mutta harjoittelu tekee mestarin :) Vielä on keksimättä se ihana yllätys...


  • Miten sinä voisit näiden vinkkien avulla antaa asiakkaalle mahtavan kokemuksen?

  • Missä voisit erityisesti kehittyä?

  • Miten ja milloin otat oivallukset käyttöösi?

4 katselukertaa