Etsi
  • Jenika Silosuo

Mielenvalmentajan aamurutiinit - Kuinka lisään energiaa ja hyvää fiilistä joka päivä?

Päivitetty: 5. toukok.

Hyvä energia ja jaksaminen ei tule sattumalta. Haluan jakaa oman aamurutiinini sinulle, koska voit saada siitä hyviä vinkkejä myös oman motivaatiosi ja energiasi lisäämiseen.


Pääasia on aina se, mitä 80 % ajasta tekee. Rutiinien tulee olla niin helppoja, miellyttäviä ja yksinkertaisia, että niihin pystyy sitoutumaan ja toistamaan pääsääntöisesti päivittäin. Samalla on hyvä olla lempeä itselleen silloin, kuin jostain syystä rutiineja ei pääse suorittamaan. Jos yli 20 % ajasta on mahdoton pitää rutiinia yllä, kannattaa miettiä rutiinin muuttamista paremmin itselle sopivaksi.


Oman rutiinini pääosassa ovat energian ja tunteen nostattaminen ja sopivalle tasolle, jotta päivä lähtee tehokkaasti ja hyvällä fiiliksellä käyntiin. Jaksan tehdä enemmän, lorvin vähemmän ja olen kokonaisvaltaisesti iloisempi. Eli aivan huikeita muutoksia pienillä muutoksilla. Suosittelen testaamaan!


1. Herään ennen kellon soittoa


Tarkoitus: tarpeeksi lepoa

Olen löytänyt tasaisen rytmin, jossa voin yleensä nukkua niin kauan kuin keho/mieli tarvitsee. Menen siis säännöllisesti tarpeeksi ajoissa nukkumaan. Myös viikonloppuina. Joskus toki on vaikkapa tosi aikaisia aamuja, jolloin rutiini rikkoutuu.


2. En ala räpeltää puhelimella!


Tarkoitus: omilla ehdoilla päivään orientoituminen

On helpompi luoda päivään hyvä fiilis ja energia, kun heti ammulla ei anna valtaa omasta fiiliksestä jonkin ulkoisen tahon haltuun (some, uutiset, viestit...). Kun on vielä vähän nukuksissa saattaa myös olla vaikeampi olla menemättä tunteella mukaan negatiiviseen ja helpompi jäädä kiinni huonoon fiilikseen. Minulle on tärkeä, että luon hyvän päivän joka aamu. Sen voimalla jaksaa paljon paremmin myös ne alamäet.


3. Aamujumppa - ENERGIA


Tarkoitus: energia, verenkierto päähän ja kehoon

Itse suosin sellaisia ohjattuja jumppia, jossa sekä venytystä, että lihaskuntoa. Sen on oltava myös tarpeeksi lyhyt tehtäväksi joka päivä. Tällä rutiinilla myös lämmitän kehon seuraavaa rutiinia varten.


Linkki tämänhetkiseen aamujumppaani YouTubessa: 10 min good morning workout

www.youtube.com/watch?v=diPRDW6CxWM


4. Kylmäsuihku - ENERGIA


Tarkoitus: virkistäytyminen, energia

Suihkun numikka niin kylmälle kuin lähtee ja sinne alle noin 2 minuutiksi peseytymään. Tällä on paljon terveyshyötyjä ja todellakin karistaa unet silmistä.


5. Koiran kanssa ulos - FIILIS


Tarkoitus: hyvä fiilis, happi, aivot käyntiin

Leikin lekillä koiran kanssa paljon ja tulee usein naurettua ihan ääneen karvapallon toilailuille. Nauru ja ilo ovat ihan parhaita asioita lisätä aamuun!


6. Tunteen nostatus - FIILIS


Tarkoitus: hyvien tunteiden esiin nostaminen ja niistä käsin toimiminen

Loppuja aamurutiineita suorittaessa nappikuulokkeilla on helppo kuunnella jotain mieltä nostattavaa. Itse suosin usein sanallisesti ohjattuja harjoituksia, joissa suunnataan huomio kiitollisuuteen ja elämän positiivisiin puoliin. Päällä oleva tunne taas vaikuttaa kaikkeen: ajatuksiin mitä päähän pälkähtää, kuinka kohtaamme toiset…


Linkki tämänhetkiseen äänitteeseen YouTubessa: 22 min Guided abundance meditation

www.youtube.com/watch?v=YMF5h6HpxKk


  • Millaiset rutiinit lisäisivät sinulla hyvää energiaa ja fiilistä?

  • Mitä edellä mainituista voisit kokeilla tai soveltaa?

  • Mikä olisi niin yksinertainen rutiini, että se olisi helppo tehdä joka päivä?

  • Miten elämäsi voisi muuttua paremmaksi aamurutiineja päivittämällä?

11 katselukertaa

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki