Etsi

Stressin vaikutus tavoitteessa onnistumiseen

Päivitetty: marras 24



On sinullekin varmasti tuttu tunne se, kun mikään ei tunnu menevän putkeen ja harteilla on vuoren kokoinen määrä vastuuta ja tehtävää. Stressi on hyvin olennainen tekijä tavoitteiden saavuttamisen kannalta. Onneksi sen hallintaan ja palautumiseen löytyy myös paljon toimivia keinoja mm. mentaalivalmennuksesta.


Kun ihmisen keho-mieli -järjestelmä on stressin takia hälytystilassa, jossa oppimis- ja harkintakyky heikkenevät energian suuntautuessa nopean reagoinnin mahdollistaviin aivoalueisiin, jolloin asioita tulee myös tehtyä helpommin hetken mielijohteesta kuin harkinnasta käsin. Haitallinen stressi on alitajuinen viesti, jonka mukaan tilanne on uhkaava. Tietoisen mielen tehtäväksi jää selvittää syy uhalle, mikä taas näyttäytyy huomion automaattisena suuntautumisena asioihin, jotka ovat huonosti tai voivat mennä pieleen.


Kun otetaan tavoite, jolla haluamme saada aikaan muuta kuin mitä nykyhetkessä jo on, vaaditaan uusien toiminta- ja ajatusmallien käyttöönottoa. Kun harkinta- ja oppimiskyky ovat poissa pelistä ja sisäinen skeptikko huutaa pään sisällä epäonnistumista voit kuvitella, kuinka helppoa on tehdä töitä tavoitteen eteen. Hyvä uutinen on, että stressin väistyessä myös siitä johtuvat esteet katoavat.


Sama tilanne arjessa näyttäytyy muutenkin todella positiivisemmassa sävyssä, kun sitä katsoo tasapainosta käsin. Taspainotilassa positiivista stressiä ja palautumista on sopivasti mahdollistaen koko aivokapasiteetin hyödyntämisen.


  • Miten sinä tunnistat stressin oireet omassa arjessasi?

  • Entä mitkä ovat sinun parhaat palautumiskeinot?


Jos nämä kysymykset tuottavat sinulle haasteita, voit aina varata ilmaisen 30 konsultaatiajan suoraan kalenteristani, niin voin auttaa käymään asiaa läpi puhelimitse.